Книжка для дитини дошкільного віку — з добрими малюнками та казковим, фантастичним, пригодницьким змістом, із прихованою мораллю тощо.
Барбара Кіфер, доктор філософії, професор Державного університету штату Огайо, США, так написала про значення книжок для дітей: «Література записує глибини і висоти людського досвіду. Вона може розвинути глибини розуму і співчуття серця. Вона може допомогти дітям прийняти нові ідеї, зрозуміти те, що вони не знали раніше. Вона може посилити уяву, сприйняття, створити новий досвід, збагачуючи набутий. Вона може конструювати відчуття того, що є справжнім, справедливим і прекрасним».
Діти раннього віку
Найліпші для малюка книжки-іграшки. Обираючи книжку для малюка, зверніть увагу на її вагу й розмір, міцність сторінок та обкладинки. Малюк розглядатиме її самостійно, а він ще недосконало володіє рухами та не контролює силу рук. Добирайте книги на різні теми — про людей, речі, транспорт, рослини, тварин тощо. Пропонуйте, зокрема книжки:
- вертушки — складається з рухомих аркушів круглої форми з «віконцями»;
- фігури — зроблена з аркушів, форма яких нагадує будиночок, автомобіль, тварину тощо;
- музичні — із записами голосів тварин, простих мелодій, коротких оповідань, віршів;
- сенсорні — із рухомими деталями різних кольорів, форм тощо.
Автори пропонують різні літературні жанри, змішують їх, зокрема, звертаються до світу дитячих почуттів, розкривають теми, про які батьки соромляться говорити з дитиною. Виробники виготовляють сучасні дитячі книги з різних матеріалів: папір, тканина, пластмаса, деревина. Вони часто поєднують тексти з якоюсь цікавинкою — наліпками, м’якою або музичною іграшкою, рухомими деталями тощо.
Насамперед визначіть мету, з якою обираєте книгу. Книга може бути:
- джерелом інформації про довкілля;
- завданням для розвитку інтелекту, мовлення, творчості;
- засобом морального виховання;
- витвором мистецтва.
Зверніть увагу на художнє оформлення та безпечність книги. Перевірте, чи пахнуть сторінки. Якщо відчули запах барвників, візьміть іншу книгу. Перегляньте ілюстрації. Картинки мають бути яскравими, зрозумілими дитині. Зображення людей, тварин — реалістичними.
Книга повинна бути безпечною як для фізичного, так і для психічного здоров’я дитини. Зміст книги має відповідати вікові дитини.
Книжки-іграшки містять короткі оповідання, вірші, примовлянки тощо. Читайте їх малюку повільно і чітко, не намагайтеся наслідувати дитяче мовлення.
Діти молодшого і середнього дошкільного віку
Діти цього віку вже готові слухати чарівні та соціально-побутові казки, а також нові казки про тварин, віршовані твори, історії про пригоди улюблених персонажів, ситуації з повсякденного життя. Тому намагайтеся поповнювати бібліотеку дитини якісно ілюстрованими різноманітними книгами, наприклад такими, що містять короткі оповідання, вірші, народні казки. Добирайте книги українських і зарубіжних авторів. Пропонуйте дітям книги-іграшки, що містять розвивальні завдання.
Діти із задоволенням слухають дорослого, який читає їм вголос, дає роздивитися малюнки, пояснює незрозумілі слова. Вони стежать за розвитком подій, співчувають героям, здатні запам’ятовувати текст при повторному слуханні. Тож змінюйте темп читання, тембр голосу, робіть емоційний наголос відповідно до характеру героїв.
Діти старшого дошкільного віку
Діти старшого дошкільного віку більш свідомо сприймають зміст твору, готові до читання з продовженням, охоче переказують улюблені твори, співчувають літературним персонажам, захоплено відтворюють сюжет в іграх та малюнках. Аби обрати книги для дітей старшого дошкільного віку, орієнтуйтеся на власний досвід, вік дитини, рівень її мовленнєвого розвитку та загальної культури, особисту зацікавленість.» Пропонуємо ознайомити дітей з:
- казками українського народу та народів світу;
- малими формами українського фольклору— загадками, прислів’ями, приказками, нісенітницями, тощо;
- творами класичної і сучасної української та зарубіжної літератури;
- дитячими енциклопедіями про природу, довкілля, мистецтво, техніку тощо;
- книжковими виданнями, орієнтованими на самостійну діяльність дитини з ігровими, розвивальними, творчими завданнями і вправами.
Діти старшого дошкільного віку охоче розглядатимуть віммельбухи — книги для розглядання. Ці яскраві книги містять мало тексту й ознайомлюють із довкіллям за допомогою ілюстрацій. Такі книги дають змогу створювати сюжет під час розглядання, а також щоразу вигадувати нові історії про знайомих персонажів. Вони сприяють розвитку мовлення, уяви, мислення, почуття гумору в дітей.
Дитяча книга є одним із основних комунікативних каналів, який дає змогу донести до дитини соціально значущу інформацію про довкілля, взаємини людей, веселі пригоди хлопчиків і дівчаток, героїв, які допомагають у складних ситуаціях, а також надавати відповіді на нескінченні дитячі запитання.
Примітка. Поради підготували Олена Смішная, методист відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в Новій українській школі, Світлана Чередніченко, методист відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в Новій українській школі Інституту модернізації змісту освіти.
«Вихователь-методист дошкільного закладу», №1, 2019 р.