Часто дорослі дізнаються про уявних друзів дитини ненароком, коли вона починає розмовляти з кимось у порожній кімнаті, бере зайве печиво і сама ним не ласує або промовляється про свого уявного приятеля. Зазвичай така поведінка дитини непокоїть батьків. Однак чи справді невидимий друг — негативне явище?
Під час спілкування з дошкільниками їхні батьки і вихователі часто звертають увагу на те, що діти розповідають про осіб чи істот, яких немає серед їхнього оточення, іграшок тощо. Така поведінка притаманна дітям в усьому світі незалежно від матеріального достатку, звичаїв їхніх родин і зовнішніх чинників.
Хто такий уявний друг і які риси йому властиві
Уявний друг — персонаж, якого вигадала дитина, що є значимим для неї та існує в реальному світі протягом певного часового проміжку її вікового розвитку. Уявним другом може бути вигадана дитина чи дорослий, найчастіше тієї самої статі, що й дитина, а також тварина або неіснуюча істота. Зазвичай дитина опікується своїм невидимим приятелем, грається з ним, а іноді навіть свариться.
Дитина може мати одразу кількох уявних друзів, нерідко — це група знайомих між собою вигаданих приятелів. Іноді дружба з одним уявним другом переходить у приятелювання з іншим.
Дитина наділяє уявного друга рисами людей зі свого оточення й персонажів із мультфільмів, кінофільмів, казок, та найбільше — власними характеристиками.
Чи розповідає дитина про свого друга
Іноді діти приховують від дорослих дружбу з уявним приятелем, проте зазвичай залюбки розповідають про нього, вигадують нові описові та сюжетні деталі. Поведінка дитини у такому разі залежить від:
- особливостей темпераменту;
- рис характеру, що формуються;
- впливу зовнішніх чинників і виховання;
- ступеня близькості з дорослими з найближчого оточення.
Яку роль відіграє уявний друг у розвитку дитини
Існування уявного друга — нормальний, проте необов’язковий елемент психічного розвитку дитини. Утім, якщо дитина вигадує друзів, то це свідчить про її емоційно-суспільний розвиток, оскільки розмови з уявними приятелями дають їй змогу ліпше зрозуміти взаємини між людьми. Коли дитина уявляє і програє діалог із вигаданим співрозмовником, вона тренується визначати певне емоційне забарвлення ситуації, керувати власними емоціями. Завдяки спілкуванню з уявним другом зростає рівень комунікативних здібностей дитини: вона вчиться слухати співрозмовника та відповідати на його запитання. А вигадування подій із життя уявного друга й деталізація його зовнішності, звичок, уподобань та інших особливостей тренує пам’ять дитини.
Які емоційні потреби забезпечує уявний друг
Зазвичай уявний друг забезпечує емоційну потребу дитини у:
- прийнятті;
- близькості;
- співчутті;
- розумінні.
Для дитини такий досвід — важливий і корисний, оскільки дає змогу втілюватись у роль друга, що згодом вона зможе випробувати під час реальної взаємодії. Для сором’язливої дитини спілкування з уявним приятелем — безпечна форма реагування на невдачі або страхи, пов’язані зі взаєминами в реальному житті. А ще дитині, яка має уявного друга, легше адаптуватися до змін, пов’язаних, наприклад, із відвідуванням дитячого садка, пізніше — першої самостійної поїздки до літнього табору тощо.
У якому віці з’являється уявний друг
1,5-2 роки. Вигадування приятелів для дитини стає можливим завдяки символічному віковому етапу розвитку гри, що настає у віці півтора-двох років. Саме завдяки йому дитина може використовувати під час гри іграшки та їхні елементи не за призначенням. А ще використовувати у грі предмети-замінники — пристосовувати для ігрових дій будь-який предмет, наприклад, використовувати ложку як літачок, банан як телефонну слухавку, коробку як гараж для машинки тощо. Згодом дитина може обходитися без жодних ігрових предметів й користуватися лише власними вербальними та невербальними вміннями, приміром вдавати лікаря чи ковбоя.
2 роки. Невидимий друг може виникнути в уяві дворічного малюка, та зазвичай це відбувається у старшому віці, коли дитина вже акумулювала значний досвід спостереження за взаєминами дорослих. У трирічної дитини ускладнюється символічне мислення, тож поява у цей період уявного приятеля свідчить про її гармонійний розвиток.
3-4 роки. Здебільшого уявні друзі з’являються у дитини на третьому-четвертому році життя. На це впливають різні чинники, зокрема розвиток символічного мислення та символічної гри. Тривалість такого приятелювання іноді становить два-три роки. Інколи дитина настільки прив’язується до своїх уявних друзів, що може контактувати з ними навіть під час навчання у початковій школі.
6-7 років. У шести-семирічному віці зміни в роботі центральної нервової системи та нові умови життєдіяльності дитини — початок навчання, поява шкільних друзів, відвідування додаткових занять і гуртків — дають їй змогу практикувати взаємодію з іншими. Тобто старший дошкільник починає почуватися комфортно під час комунікації вже без такого раннього способу спілкування, як розмови з уявними друзями. Тому останні поступово зникають.
Зазвичай діти пояснюють собі та оточенню зникнення уявних друзів по-різному — утеча, від’їзд, загибель тощо. Що детальніші обставини зникнення вигаданого приятеля, то активніше фантазує дитина. Дитина починає активно використовувати свій творчий потенціал у нових напрямах і сферах діяльності, а її потребу контактувати задовольняє розширене коло знайомих та нові вікові навички.
Коли фантазування може бути симптомом
Педагоги і батьки мають вміти відрізняти наявність у дитини уявних друзів у межах, адекватних її віковому періоду розвитку, від, наприклад, галюцинацій, що можуть бути ознакою шизофренії.
Окрім спілкування дитини з вигаданим приятелем і особливостей цієї творчої «взаємодії», про певні відхилення у дитини свідчать:
- лякливість;
- незвична поведінка — тривале споглядання стін, нав’язливі рухи тощо;
- підвищений рівень чутливості до слухових подразників;
- споглядання неіснуючих, тобто невидимих для оточення предметів/осіб та їхній чіткий опис;
- утрата деяких набутих раніше вмінь;
- проблеми з концентрацією уваги.
Наявність цих симптомів може свідчити про дитячу шизофренію або бути наслідком збігу таких чинників:
- надчутливість до подразників;
- підвищений рівень чутливості до певних лікувальних засобів та їх неправильне дозування;
- вживання продуктів, що негативно впливають на організм дитини.
Чи у всіх все однаково
Якщо дитина має затримку психічного розвитку, то уявний друг у неї може з’явитися у віці шести-семи років. Оскільки символічність у грі такої дитини розвивається із запізненням, то і уявний друг з’являється та зникає також пізніше.
Утім, деякі хвороби та особливості розвитку дитини унеможливлюють її здатність вигадувати уявних друзів. Діти з розладами аутичного спектра (РАС) або синдромом Аспергера не здатні фантазувати, бо не опановують символічний етап формування гри. Утім, відсутність уявного друга не свідчить про наявність у дитини РАС. Якщо дитина з підозрою на захворювання РАС має уявного друга (варто пересвідчитися, що вона не копіює поведінку іншої дитини), слід провести повторне діагностування, що дасть підстави або спростувати попередній діагноз, або встановити новий.
Що слід робити дорослим
Якщо дитина проявляє такі симптоми, дорослим слід звернутися до клінічного психолога та за потреби пройти медичне діагностування. Це дасть змогу виявити причину неадекватної поведінки дитини або підтвердити гіпотезу про наявність у неї психічного захворювання.
Марина Романюк,
практичний психолог, Київ