У Законі України «Про дошкільну освіту» записано: «Дошкільний заклад освіти забезпечує право дитини на охорону здоров’я, здоровий спосіб життя через створення умов для безпечного, нешкідливого утримання дітей, раціонального харчування. Здоров’я, його охорона та зміцнення, безпека дітей повинні бути життєвою стратегією пріоритетом у роботі дошкільних закладів».
Збереження і зміцнення здоров’я, формування здорового способу життя дітей дошкільного віку – це один із найактуальніших і основних напрямів роботи педагогічного колективу нашого дошкільного навчального закладу. Щоб забезпечити гармонійний розвиток людини, потрібно з наймолодшого віку формувати в малят усвідомлення цінності свого життя і здоров’я, бережного ставлення до власного здоров’я, вироблення стереотипів безпечної поведінки в довкіллі.
Головна мета: навчання – формування в кожної дитини активної життєвої позиції щодо власного життя та власної безпеки, накопичення ними знань та навичок безпечної поведінки вдома, на вулиці, у дитячому садку тощо. Слушні та вчасні поради дорослих повинні допомогти дитині зберегти своє життя, зміцнити здоров’я, усвідомити, що грати можна не скрізь і що деякі заборони та правила – не примхи дорослих, а життєва необхідність.
Основою для створення навчально-виховних програм для дітей дошкільного віку в Україні є Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Реалізація Базового компонента дошкільної освіти забезпечується освітніми чинними програмами, зокрема прграмою розвитку дитини дошкільного віку “Українське дошкілля”. Її зміст побудований відповідно до вікових можливостей дітей на основі компетентнісного підходу та спрямовує навчально-виховний процес на досягнення соціально закріпленого результату (заданої норми, вимог до розвиненості, навченості та вихованості дитини). Це зумовлює необхідність чіткого визначення засвоєння дитиною змісту освітніх ліній Базового компоненту (знає, обізнана, розуміє, вміє, усвідомлює, здатна, дотримується, застосовує, виявляє ставлення, оцінює), орієнтує освітян на цілісний і загальний розвиток дитини, розкриває важливість закладання в дошкільному віці фундаменту для набуття в подальшому спеціальних знань та вмінь.
Питання безпеки життєдіяльності входять до всіх освітніх ліній Базового компоненту, а як виокремлена складова змісту освіти – до освітньої лінії “Особистість дитини”. Результатом освітньої роботи щодо вивчення змісту безпеки життєдіяльності є здатність дитини диференціювати поняття “безпечне” і “небезпечне”, усвідомлювати важливість безпеки життєдіяльності (власної та інших людей). Дитина повинна знати правила безпечного перебування вдома, у дошкільному закладі, на вулиці, на воді, на льоду, на ігровому, спортивному майданчиках, орієнтуватися у правилах поводження з незнайомими предметами та речовинами; пожежної та електробезпеки; користування транспортом; розуміти значення основних знаків дорожнього руху тощо; знати та вміти скористатися номером телефону служб допомоги (пожежна, медична, міліція); усвідомлювати, до кого можна звернутись у критичній ситуації, володіти навичками безпечної поведінки в умовах агресивного поводження однолітків або дорослих.
Формування в дитини дошкільного віку свідомої безпечної поведінки в довкіллі базується на позитивних прикладах поведінки дорослих. Розбіжності вимог до дитини батьків удома та вихователів у дошкільному закладі можуть викликати в дитини почуття образи, збентеження та навіть агресії. Тому вихователі у професійній діяльності повинні намагатися зробити батьків своїми однодумцями – постійно залучати їх до навчально-виховного процесу, надавати батькам інформацію про створення максимально безпечних умов перебування дитини вдома, на подвір’ї, на відпочинку (правила особистої безпеки та безпеки оточуючих, дії в екстремальних ситуаціях тощо). Доречним буде також створення відповідного інформаційного куточка (стенду), за допомогою якого вихованці отримуватимуть нові і повторюватимуть вже знайомі правила з безпеки життєдіяльності.
Важливим фактором формування безпечного способу життєдіяльності є середовище перебування дитини – дошкільний навчальний заклад. Відповідно до ст. 11 Закону України “Про дошкільну освіту” дошкільний навчальний заклад повинен створити безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечити їх дотримання; сформувати у дітей гігієнічні навички та основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки; сприяти збереженню та зміцненню здоров’я, розумовому, психологічному й фізичному розвитку дітей.
Формування безпечного способу життя має бути організоване як систематична робота з дітьми й охоплювати всі провідні форми діяльності дитини (гру, спілкування, трудову (предметно-практичну) діяльність). При організації освітньої роботи з формування основ безпечної поведінки у дітей дошкільного віку перевагу доцільно надавати спостереженням, екскурсіям, цільовим прогулянкам, довірчим бесідам, моделюванню та аналізу проблемних ситуацій, різним видам ігрової, трудової та пошуково – дослідницької діяльності, інтегрованим заняттям, розробленню спільних проектів.
Важливим чинником ефективної роботи з питань безпеки життєдіяльності виступає тісна взаємодія між батьками та педагогами. Для цього варто долучати батьків до різноманітних заходів: практичних семінарів – практикумів; родинних клубів за інтересами; участі у спільних проектах, виставках, розвагах, тижневиках.
В організації навчально – виховної роботи з питань безпеки життєдіяльності дошкільників можна визначити такі основні напрямки:
- така робота не повинна обмежуватися засвоєнням норм та правил;
- дітей необхідно навчати обачності, навичок орієнтування і швидкої реакції в екстремальних ситуаціях;
- максимального ефекту можна досягти, якщо буде прослідковуватися єдина стратегічна лінія у діяльності педагогічного, дитячого та батьківського колективів;
- слід враховувати деякі принципові аспекти роботи з дітьми, які суттєво відрізняються від аналогічної роботи з дорослими ( розповіді, бесіди, відеофільми про наслідки пожеж, повеней, інших небезпек тощо).
Перевага в освітньо – виховному процесі має надаватися цікавим довірливим бесідам, розмовам, моделюванню та аналізу певних ситуацій, релаксаційним паузам, етюдам з психогімнастики, дидактичним та сюжетно – рольовим іграм.
Особливу увагу слід звернути на те, щоб максимально використовувати наочність (ілюстрації, альбоми, картини, відеофільми тощо); проводити цільові прогулянки, екскурсії, вечори розваг, спеціальні дні або тижні безпеки, до участі в яких необхідно залучати медиків, батьків та інших спеціалістів.
Знайомлячи дітей з небезпечними чинниками довкілля, не можна у них викликати тривогу, страх, неспокій. Головне правило для вихователів і батьків – не лякати малих можливою небезпекою, а виховувати розумну обережність, прищіплювати навички правильних дій.
Навчання і виховання з питань захисту і здоров’я у надзвичайних ситуаціях на сьогоднішній день повинно спрямовуватися на формування у дітей:
- розуміння цінності власного життя та здоров’я, основ здорового способу життя;
- правил безпечної поведінки на ігрових та спортивних майданчиків, під час художньої праці тощо.
- правил безпечного перебування на вулицях, правил поводження з незнайомими людьми;
- навичок безпечної поведінки при агресивному поводженні однолітків або дорослих;
- уявлень про небезпечні для життя отруйні рослини, ягоди, гриби та вміння реалізувати знання у природному середовищі;
- уявлень про стихійні природні явища (землетрус, повінь, буря, ожеледиця, гроза, град…),
- ознайомлення дітей з їх природою, характерними ознаками, негативними наслідками;
- уявлень про основні правила поведінки в екстремальних ситуаціях;
- бережного проводження з ліками, хімічними речовинами, побутовою хімією;
- відчуття небезпеки щодо вогню, електричного струму, правил протипожежної небезпеки.
Якщо правильно розвивати й підтримувати в дітей навички особистої безпеки, це допоможе їм почуватися захищеними в спілкуванні з більшістю людей.
Без відчуття безпеки розвиток дитини неможливий. Ми досліджуємо світ тільки тоді, коли почуваємося в безпеці. Ми не можемо захистити дитину від усього, але можемо дати їй навички, з якими вона буде здатна подбати про себе.
Водночас батькам важливо подавати будь-яку інформацію про безпеку так, щоб у дитини не сформувалося відчуття, що світ тотально небезпечний.
Адже людина може запобігти біді, уберегти себе і своїх близьких від небезпеки, якщо буде володіти елементарними знаннями основ безпеки життєдіяльності. Знання ці формуються в процесі виховання, отже, навчання дітей, забезпечення безпеки їх життєдіяльності є актуальним педагогічним завданням.
А у нагоді стануть онлайн матеріали та відео, які підготували МОН України, ДУ “Український інститут розвитку освіти”, ЮНІСЕФ, публікації на сайті МОН України “Сучасне дошкілля під крилами захисту” у телеграм-каналі “Підтримай дитину”.
- https://numo.mon.gov.ua/skills/ya-ta-bezpeka — “Я та безпека” – Усвідомлення правил безпечної поведінки на вулиці, у приміщенні, з незнайомими людьми.
- https://www.youtube.com/watch?v=vA2JeWLN-X4 – Консультація для батьків ” Літо – чудова пора!”
- https://www.youtube.com/watch?v=Sk-ZJ9OJOqM – Безпека на воді
- https://www.youtube.com/watch?v=Z0Ybm-l1sHw – Про права дитини
- https://www.youtube.com/watch?v=c88WTN5nz1Q – Буде здоровою природа будемо здоровими і ми
- https://www.youtube.com/watch?v=QwoJTyWc3TY – День здоров’я
- https://www.youtube.com/watch?v=gX_aGdeX9AM – Валеологія “Щоб зубки не боліли”
- https://www.youtube.com/watch?v=ZsiZ8JRmccI – Екологічна казка. “Як їжачок ліс від сміття рятував”
- https://www.youtube.com/watch?v=bw2cWB9w_j8 – Заняття ” Не руйнуй гармонії земної”
- https://www.youtube.com/watch?v=SeHstwul45M -Ляльковий театр “Як маленький Гриць Україну рятував”
- https://www.youtube.com/watch?v=JI2g9BggEx4 – Заняття “Про здоров`я треба знати”
- https://www.youtube.com/watch?v=Fr-shohfkjs – Куди слід дзвонити дітям при надзвичайних ситуаціях?
- https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/2022/04/03/Dlya.batkiv.03.04.22/01/Informatsiyna.bezpeka.dytyny.03.04.22.pdf — Безпека дитини в інформаційному просторі
- https://www.facebook.com/UNICEFUkraine/posts/5277531808977974 -Як говорити з дітьми про міни?
- https://www.facebook.com/UNICEFUkraine/posts/5262683910462764 – Розповідаємо про касетні боєприпаси, щоби ви були обережними та знали, як діяти
- https://www.unicef.org/ukraine/stories/safe-space-at-the-move – Безпечне середовище для дитини в умовах переміщень . Як уберегти дитину від небезпек у новому місці проживання чи в укритті
- https://mon.gov.ua/ua/news/pidtrimaj-ditinu-kanal-stvoreno-z-turbotoyu-pro-batkiv-i-ditej – «Підтримай дитину»: канал створено з турботою про батьків і дітей
- https://www.youtube.com/watch?v=t6iN1uGYeV8 – Дитячий садок онлайн НУМО
- https://www.youtube.com/watch?v=3z99AxqocVM – Відео про безпеку життєдіяльності. Важливо для всієї родини!
- https://www.youtube.com/watch?v=IBfoPFV2yL0 – Безпека дитини у побуті
- https://www.youtube.com/watch?v=MfL1wRSkFwE – Безпека для дітей під час війни.
- https://www.youtube.com/watch?v=A4PrtPUf22o&t=2s – Мультфільм ЮНІСЕФ Україна про мінну безпеку: безпечні канікули
- https://www.youtube.com/watch?v=V5JZWI8TrEY&t=2s – Мультфільм ЮНІСЕФ Україна про мінну безпеку: лісовий скарб
- https://www.youtube.com/watch?v=KV-kSvIaYRk – Безпека на дорозі
- https://www.youtube.com/watch?v=cibl9U6XO8A – Основні ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ на Вулиці
- https://www.youtube.com/watch?v=Ne0OMIFNGYA – Корисні підказки. Місія “Незнайомці”
- https://www.youtube.com/watch?v=i-8IMnrAwtY – Правила дорожнього руху.
- https://www.youtube.com/watch?v=wNVwcJ9rrjA – Сирена – моя помічниця. Що таке сигнал повітряної тривоги та як поводитися – анімований ролик дітям
- https://www.youtube.com/watch?v=Eoz9gP7j3Eg – Безпека дітей під час війни
- https://www.youtube.com/watch?v=k46yxx_-6N4 – Мультики для дітей. Правила безпеки
- https://www.youtube.com/watch?v=iRQi6i5X5Is – Пожежна безпека ПРАВИЛА пожежної БЕЗПЕКИ для дітей ПРЕЗЕНТАЦІЯ
- https://www.youtube.com/watch?v=gNYhpTMKiAA – Дії під час пожежі
- https://www.youtube.com/watch?v=o3TweRXIthk – Мультфільм. Казка про вогняну іскринку. Як поводитися під час пожежі.
- https://www.youtube.com/watch?v=jQrT5fdDaS0 – Музично – анімаційна розвага “Вогонь наш друг чи ворог?”
- https://www.youtube.com/watch?v=cE2jvBAQ9EI – Чи можна лишати дітей самих вдома? Правила безпеки
- https://www.youtube.com/watch?v=jFn-50lTH5c – Кошеня-вчитель. Казки про здоров’я та гігієну
- https://www.youtube.com/watch?v=LHwYVMRgP0U – Небезпечні отруйні рослини та гриби
- https://www.youtube.com/watch?v=IR-8sS3U9mw – Отруйні рослини, тварини, гриби.
- https://www.youtube.com/watch?v=4zF0WLvmVuc – Розповідаємо дітям. Їстівні та отруйні ягоди.
- https://www.youtube.com/watch?v=cpQh77WWjGM Консультація для батьків” Отруйні рослини”
- https://www.youtube.com/watch?v=dUWtiopLzS0 – Природні та стихійні лиха
- https://www.youtube.com/watch?v=fPxIhGAEUD0 – Стихійні лиха та природні явища для дошкільнят.
- https://www.youtube.com/watch?v=moeNWPW1CWo – Заняття на тему “Стихійні лиха та правила поведінки під час них”
- https://www.youtube.com/watch?v=hsn5c-JlCqY –Безпечна поведінка в побутових умовах
- https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/internet_safety_dl/children_internet.pdf – ДІТИ В ІНТЕРНЕТІ:ЯК НАВЧИТИ БЕЗПЕЦІ У ВІРТУАЛЬНОМУ СВІТІ. ПОСІБНИК ДЛЯ БАТЬКІВ
- https://www.youtube.com/watch?v=EsjVB31UItw – Правила етикету на дитячому майданчику
- https://www.youtube.com/watch?v=t3OS4e77RSs – Правила поведінки під час літніх канікул