- Щиро радійте кожному, навіть найменшому, успіху дитини.
- Хваліть конкретні вчинки дитини.
- Хваліть дитину на людях, а критикуйте наодинці. Хваліть за активність та ініціативність. Це розвиватиме впевненість дитини у собі та у власних силах.
- Пам’ятайте, що негативна оцінка — ворог інтересу й творчості.
- Ускладнюйте завдання поступово. Переходьте до наступного завдання лише за умови, що в дитини не виникло жодних труднощів під час виконання попереднього, простішого завдання.
- Створюйте ситуації успіху, аби дитина відчула себе «творцем обставин», повірила в те, що може самостійно досягти високих результатів. Це формуватиме у неї стійкість в боротьбі з життєвими труднощами та інтерес до навчання, розвиватиме почуття власної гідності.
- Виховуйте у дитини віру у власні сили, підбадьорюйте її, дайте зрозуміти, що завжди готові підтримати: «Добре зробив!», «Я впевнений, ти впораєшся!», «Молодець! Як гарно у тебе виходить. Твоя робота буде найліпшою!», «Ми тобою пишаємося».
- Вірте в дитину. Оптимізм та віра батьків дають дитині почуття захищеності, підвищують її самооцінку, а страх чи сумніви — знижують.
- Обирайте різноманітні види діяльності, в яких дитина могла б реалізувати власний потенціал, проявити себе з ліпшої сторони.
- Виявляйте почуття щирої поваги й зацікавленості тим, що дитина робить самостійно.
- Пропонуйте свою допомогу лише тоді, коли бачите метанння дитини, відчуваєте, що вона потрапила в скрутне становище і не може розв’язати проблему.
- Навчайте дитину бути відповідальною за свої вчинки.
- Виховуйте наполегливість, цілеспрямованість, прагнення доводити справи до кінця.
- Розвивайте комунікативні навички дитини, виховуйте доброзичливу, ввічливу й впевнену манеру спілкування.
Пам’ятайте, дитина — унікальна особистість. Цінуйте її індивідуальність, підтримуйте й розвивайте!
Практичний психолог. Дитячий садок, №1, 2018 р.