Прагнете забезпечити гармонійний розвиток дитини раннього віку — орієнтуйтеся на задоволення провідних потреб у цей період:
- пізнавати світ шляхом практичних дій із предметами
- контактувати, спілкуватися з близькими дорослими та однолітками
- отримувати увагу близького оточення
- проявляти фізичну активність.
Від поведінки дорослих, їхніх реакцій на вчинки дитини залежить процес її розвитку. Стимулюйте пізнавальну активність дитини раннього віку — не обмежуйте в практичних діях із предметами, адже вона розвивається, досліджуючи навколишній світ.
Грайтеся разом із дитиною і не лише її іграшками, а й предметами побуту, адже дитину раннього віку більше приваблює те, із чим «граються» дорослі:
- крани у ванній кімнаті
- посуд
- комп’ютер
- татові інструменти
- дідусеві газети
- мамина косметика тощо.
Так дитина, наслідуючи поведінку дорослих, вивчатиме способи застосування предметів, які її оточують. Саме під час дослідницької діяльності формуються такі базові якості:
- самостійність
- допитливість
- упевненість у собі.
Задовольняйте допитливість дитини, беріть участь у процесі вивчення об’єкта, який зацікавив дитину.
Створіть безпечне середовище. Для цього перемістіть усі небезпечні речі в недоступне для дитини місце. Окрім небезпечних предметів, у недоступному для дитини місці заховайте цінні речі, щоб убезпечити її від гніву дорослих, наприклад, через розлиті парфуми чи зіпсовані документи.
Забезпечте сенсорно-пізнавальне середовище, яке стимулювало б її активність, насичувало маленького дослідника враженнями від відкриттів та проявів самостійності.
Підтримуйте дослідницький імпульс дитини. Наприклад, допоможіть дитині, якщо вона хоче відкрити щось, підстрахуйте за потреби залізти кудись чи дістатися чогось.
Не перетворюйте допомогу на підказку або виконання дій замість неї.
Підтримуйте малюка в складних ситуаціях, коли щось не виходить. У такому разі не лише втішайте та розраджуйте, а й покажіть, як можна зробити те, що не виходить.
Стежте за поведінкою дитини раннього віку, адже саме поведінка сигналізує про порушення розвитку. Насторожіться, якщо дитина:
- не проявляє пізнавальної активності
- тривожиться, коли потрапляє в нові місця або їй пропонують нову діяльність
- постійно влаштовує істерики
- під час діяльності віддає перевагу руйнуванню, розкидає речі, утікає туди, де небезпечно, хоча і знає про небезпеку.
Найчастіше такі прояви поведінки з’являються, коли дорослі надто обмежують дитину в її дослідницьких пориваннях, коли вони ставляться до того, що відбувається, із тривогою або роздратуванням. Діти «зчитують» усе, що відбувається навколо, й одразу, наче маленькі дзеркала, показують дорослим їх самих.
Зауважте!
У ранньому віці дитина нічого не робить «на зло». Вона вивчає світ. І якщо, наприклад, бабуся приходить лише на звук биття тарілки — дитина робить для себе висновок: вона цікава для інших, коли щось розіб’є або зробить щось не так.
Ставтеся до проявів пізнавальної активності дитини із розумінням її вікових особливостей, приділяйте увагу і своїм, і її справам — саме це є запорукою гармонійного розвитку дитини раннього віку.