Система музичного виховання Карла Орфа за півстоліття свого існування здобула багато шанувальників у всьому світі та статус своєрідного педагогічного руху з власним центром,навчально-методичними виданнями,тематичними конференціями.
Музична терапія є провідником у світ звуки, ритму, гармонії. Музика допомагає дитині почути, відчути різноманіття навколишнього світу, завдяки мелодії дитина вчиться пізнавати себе і близьке оточення. Тому важливо якомога раніше надати дитині можливість познайомитися з музикою.
Композитор ввів термін “елементарне музикування”, тобто процес, що складається з декількох елементів: співу, імпровізації, руху та гри на музичних інструментах. Карл Орф розробив дитячі пісеньки, п’єси і вправи, які легко можна змінювати та створювати нові разом з дітьми.
Гнучкий матеріал для занять спонукає дітей фантазувати, складати і імпровізувати. Таким чином, на музичних заняттях досягається мета розвитку творчого початку дитини.
Методика Карла Орфа враховує індивідуальні особливості дитини і дозволяє ефективно взаємодіяти дітям з різними навичками, здібностями і потребами; закладає величезний потенціал для розвитку дітей раннього віку та подальшої творчої діяльності.
Мовленнєві ігри у формі діалогу:
Дорослий. Загубились цуценята,
Кличуть маму, кличуть тата. Як?
ДІТИ : Гав, гав,гав, гав, гав!
Гав, гав,гав, гав, гав!
Дорослий. А у киці дітки чемні,
Розмовляють так приємно. Як?
ДІТИ : Няв, няв, няв, няв, няв!
Няв, няв, няв, няв, няв!
Дорослий. Поросятко кличе друзів,
Щоб погратися на лузі. Як?
ДІТИ : Хрю, хрю, хрю, хрю, хрю!
Хрю, хрю, хрю, хрю, хрю!
Дорослий. А малята наші знають,
Як горобчики співають. Як?
ДІТИ : Цінь, цвірінь, Цінь, цвірінь!
Цінь, цвірінь, Цінь, цвірінь!
Дорослий. А тепер синочки й доні,
Ми поплескаєм в долоні. Як?
ДІТИ : Так, так, так, так, так!
Так, так, так, так, так!
Мовленнєва гра з використанням «музичних» жестів «Так! Таки, так!»:
Дорослий. Мама робить все отак:
ДІТИ : Шльоптики, шльоптики, шльоптики, так! (Діти плескають в долоні)
Дорослий. Тато робить все отак:
ДІТИ :Стуктики, стуктики, стуктики, так! (Діти стукають кулачками)
Дорослий. Коник робить все отак:
ДІТИ :Туптики, туптики, туптики, так! (Діти тупають ногами)
Дорослий. Кізка робить все отак:
РАЗОМ :Хрумтики, хрумтики, хрумтики, так! (Діти плескають по своїх щічках)
РАЗОМ :А малеча все отак:
В рот цукерку – хрумтики! (Діти плескають по своїх щічках)
По кімнаті – туптики! (Діти тупають ногами)
Попід столом – стуктики! (Діти стукають кулачками)
На підлогу – шльоптики! (Діти плескають в долоні)
Так! Таки, так! (Піднімають руки догори)
Ариткуляційна гімнастика.
Хід вправи. Дорослий говорить чистомовки, а діти повторюють за ним.
1. Ас-ас-ас- дує вітерець на нас .
2. Іс-іс-іс – йду через ліс.
3. Лі-лі-лі- живе білка у дуплі.
4. Лю-лю-лю- дуже друзів я люблю.
5. Ра-ра-ра- – ми весела дітвора.
Голосова вправа «Вітер та дощик».
Хід вправи. Дорослий.: А давайте ми спробуємо голосом озвучити вітер. Яким звуком можна його зобразити? («у»). Тоді створіть маленький вітерець…тепер він посилився…і нарешті він став великим. І ось вітер нагнав величезну хмару, з якої почали накрапати спочатку маленькі краплинки, вони падали повільно і через деякий час, темп краплинок прискорився і пішов великий дощ.
Вправа для розвитку голосу і слуху «Гора».
Ра-ра-ра, ра-ра-ра – на дворі у нас гора,
Ру-ру-ру, ру-ру-ру – погукаймо дітвору,
Ри-ри-ри, ри-ри-ри – покатаймося з гори,
Ра-ра-ра, ра-ра-ра – дуже рада дітвора!
Етюд-вправа «Як виє вітер»
Хід вправи. Для цього діти складають руки трубочкою й видають протяжні звуки, що імітують виття вітру. Дорослий «регулює» звуки вітру, пропонуючи зображувати голосом то сильний, то слабкий вітер.
Дорослий. Сердиться й виє вітер: «У, у…»
Діти. «У, у…»
Дорослий. Завиває голосно він у трубу: «У, у…»
Діти. «У, у…»
Дорослий. (приглушено).Вдома, Вдома посидіть: «У, у…»
Діти. «У, у…»
Дорослий. (підсилюючи). Ви нікуди не ідіть: «У, у…»
Діти. «У, у…»
Вправа у супроводі шумових музичних інструментів:
Хід вправи.1.Їдемо ми на візочку
На гостини до лісочка. (Скрипу – скрип, скрипу – скрип- гра на ксилофоні)
2.Вітерець нас зустрічає, (шу – шу –шу… – гра на маракасах)
З листям в схованки він грає. (Шу – шу – шу… -гра на маракасах)
3.А веселії пташки Завели свої пісні.
(Фіть – фіть, чив – чив, тьох – тьох…-гра на дзвіночках)
4.На гілці білочка сидить,
Горішки з’їсти їй кортить. (Цок – цок – цок…- гра на кастаньетах)
5. Ось струмок тече, булькоче,
Він втекти до річки хоче. (Брр –брр…- гра на металофоні)
6. Дуже довго їхали,
Нарешті ми приїхали. Ух! (Діти грають всі разом.)
Ритмічна вправа «Ритми з дятлом» для молодших дошкільників
Хід гри: педагог промовляє слова, діти на слова «Тук, тук, тук!» тричі стукають ритмічною паличкою об долоню, стіл чи підлогу.
В лісі ми почули стук — тук, тук, тук!
Дятел дзьобом — тук, тук, тук!
По корі він вибиває — тук, тук, тук!
Різних мошок там шукає — тук, тук, тук!
Дятел дзьобом починає — тук, тук, тук!
А луна відповідає — тук, тук, тук!
З дятлом хочемо дружити — тук, тук, тук!
Будемо, як дятел, бити — тук, тук, тук!
Жодна пташка так не вміє — тук, тук, тук!
Тому дятел і радіє — тук, тук, тук!
Має він музичний дзьоб — тук, тук, тук!
Дятел зупинився… Стоп!
Ритмічна комунікативна вправа «Хто іще, окрім зайчати?»
Хід гри:Діти стоять у колі парами, обличчями одне до одного і боком в середину. Декламуючи вірш, виконують рухи, відстукуючи ритм
Зайченятко ми зустріли, (ритм «та, та, та» об долоні партнера)
Роздивитися хотіли,
За пеньком воно сиділо (закривають обличчя долонями)
Перелякано тремтіло (ритм «ті-ті-ті…» у себе над головою)
Хто іще окрім зайчати, (ритм «та, та, ті-ті, та»)
Хоче з нами погуляти?(усі діти роблять вперед кілька кроків, переходять до наступної пари)