Мовленнєві та музично-рухові вправи з використанням елементів методики Карла Орфа

               Система музичного виховання Карла Орфа за півстоліття свого існування здобула багато шанувальників у всьому світі та статус своєрідного педагогічного руху з власним центром,навчально-методичними виданнями,тематичними конференціями.

                 Музична терапія є провідником у світ звуки, ритму, гармонії. Музика допомагає дитині почути, відчути різноманіття навколишнього світу, завдяки мелодії дитина вчиться пізнавати себе і близьке оточення. Тому важливо якомога раніше надати дитині можливість познайомитися з музикою.

                  Композитор ввів термін “елементарне музикування”, тобто процес, що складається з декількох елементів: співу, імпровізації, руху та гри на музичних інструментах. Карл Орф розробив дитячі пісеньки, п’єси і вправи, які легко можна змінювати та створювати нові разом з дітьми.

                Гнучкий матеріал для занять спонукає дітей фантазувати, складати і імпровізувати. Таким чином, на музичних заняттях досягається мета розвитку творчого початку дитини.

               Методика Карла Орфа враховує індивідуальні особливості дитини і дозволяє ефективно взаємодіяти дітям з різними навичками, здібностями і потребами; закладає величезний потенціал для розвитку дітей раннього віку та подальшої творчої діяльності.

Мовленнєві ігри у формі діалогу:

Дорослий.           Загубились цуценята,
                                   Кличуть маму, кличуть тата. Як?
ДІТИ :         Гав, гав,гав, гав, гав!
                        Гав, гав,гав, гав, гав!
Дорослий.           А у киці дітки чемні,
                                   Розмовляють так приємно. Як?
ДІТИ :         Няв, няв, няв, няв, няв!
                        Няв, няв, няв, няв, няв!
Дорослий.                              Поросятко кличе друзів,
                                                           Щоб погратися на лузі. Як?
ДІТИ :          Хрю, хрю, хрю, хрю, хрю!
                        Хрю, хрю, хрю, хрю, хрю!
Дорослий.                              А малята наші знають,
                                                           Як горобчики співають. Як?
ДІТИ :         Цінь, цвірінь, Цінь, цвірінь!
                        Цінь, цвірінь, Цінь, цвірінь!
Дорослий.                              А тепер синочки й доні,
                                                           Ми поплескаєм в долоні. Як?
ДІТИ :         Так, так, так, так, так!
                        Так, так, так, так, так!


Мовленнєва гра з використанням «музичних» жестів «Так! Таки, так!»:

Дорослий.  Мама робить все отак:
ДІТИ : Шльоптики, шльоптики, шльоптики, так! (Діти плескають в долоні)

Дорослий.  Тато робить все отак:
ДІТИ :Стуктики, стуктики, стуктики, так! (Діти стукають кулачками)

Дорослий.  Коник робить все отак:
ДІТИ :Туптики, туптики, туптики, так! (Діти тупають ногами)

Дорослий.  Кізка робить все отак:
РАЗОМ :Хрумтики, хрумтики, хрумтики, так! (Діти плескають по своїх щічках)

РАЗОМ :А малеча все отак:
В рот цукерку – хрумтики! (Діти плескають по своїх щічках)
По кімнаті – туптики! (Діти тупають ногами)
Попід столом – стуктики! (Діти стукають кулачками)
На підлогу – шльоптики! (Діти плескають в долоні)
Так! Таки, так! (Піднімають руки догори)

Ариткуляційна гімнастика.
Хід вправи. Дорослий  говорить чистомовки, а діти повторюють за ним.
1. Ас-ас-ас- дує вітерець на нас .
2. Іс-іс-іс – йду через ліс.
3. Лі-лі-лі- живе білка у дуплі.
4. Лю-лю-лю- дуже друзів я люблю.
5. Ра-ра-ра- – ми весела дітвора.

Голосова вправа «Вітер та дощик».

Хід вправи. Дорослий.:  А давайте ми спробуємо голосом озвучити вітер. Яким звуком можна його зобразити? («у»). Тоді створіть маленький вітерець…тепер він посилився…і нарешті він став великим. І ось вітер нагнав величезну хмару, з якої почали накрапати спочатку маленькі краплинки, вони падали повільно і через деякий час, темп краплинок прискорився і пішов великий дощ.
Вправа для розвитку голосу і слуху «Гора».
Ра-ра-ра, ра-ра-ра – на дворі у нас гора,
Ру-ру-ру, ру-ру-ру – погукаймо дітвору,
Ри-ри-ри, ри-ри-ри – покатаймося з гори,
Ра-ра-ра, ра-ра-ра – дуже рада дітвора!

Етюд-вправа «Як виє вітер»

Хід вправи. Для цього діти складають руки трубочкою й видають протяжні звуки, що імітують виття вітру. Дорослий  «регулює» звуки вітру, пропонуючи зображувати голосом то сильний, то слабкий вітер.

Дорослий.      Сердиться й виє вітер: «У, у…»

Діти. «У, у…»

Дорослий.      Завиває голосно він у трубу: «У, у…»

Діти. «У, у…»

Дорослий.      (приглушено).Вдома, Вдома посидіть: «У, у…»

Діти. «У, у…»

Дорослий.      (підсилюючи).      Ви   нікуди не ідіть: «У, у…»

       Діти. «У, у…»

Вправа у супроводі шумових музичних інструментів:
Хід вправи.1.Їдемо ми на візочку
На гостини до лісочка. (Скрипу – скрип, скрипу – скрип- гра на ксилофоні)
2.Вітерець нас зустрічає, (шу – шу –шу… – гра на маракасах)
З листям в схованки він грає. (Шу – шу – шу… -гра на маракасах)
3.А веселії пташки Завели свої пісні.

(Фіть – фіть, чив – чив, тьох – тьох…-гра на дзвіночках)
4.На гілці білочка сидить, 
Горішки з’їсти їй кортить. (Цок – цок – цок…- гра на кастаньетах)
5. Ось струмок тече, булькоче,
Він втекти до річки хоче. (Брр –брр…- гра на металофоні)
6. Дуже довго їхали,
Нарешті ми приїхали. Ух! (Діти грають всі разом.)

Ритмічна вправа «Ритми з дятлом» для молодших дошкільників

Хід гри: педагог промовляє слова, діти на слова «Тук, тук, тук!» тричі стукають ритмічною паличкою об долоню, стіл чи підлогу.

В лісі ми почули стук — тук, тук, тук!

Дятел дзьобом — тук, тук, тук!

По корі він вибиває — тук, тук, тук!

Різних мошок там шукає — тук, тук, тук!

Дятел дзьобом починає — тук, тук, тук!

А луна відповідає — тук, тук, тук!

З дятлом хочемо дружити — тук, тук, тук!

Будемо, як дятел, бити — тук, тук, тук!

Жодна пташка так не вміє — тук, тук, тук!

Тому дятел і радіє — тук, тук, тук!

Має він музичний дзьоб — тук, тук, тук!

Дятел зупинився… Стоп!

Ритмічна комунікативна вправа «Хто іще, окрім зайчати?»

Хід гри:Діти стоять у колі парами, обличчями одне до одного і боком в середину. Декламуючи вірш, виконують рухи, відстукуючи ритм

Зайченятко ми зустріли,          (ритм «та, та, та» об долоні партнера)

Роздивитися хотіли,

За пеньком воно сиділо (закривають обличчя долонями)

Перелякано тремтіло (ритм «ті-ті-ті…» у себе над головою)

Хто іще окрім зайчати, (ритм «та, та, ті-ті, та»)

Хоче з нами погуляти?(усі діти роблять вперед кілька кроків, переходять до наступної пари)

Опубліковано у Поради музичного керівника. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь